Przejdź do treści

Dziewiąta część cyklu „Elektromobilność – technologia przyszłości”: elektryczne pojazdy polskich studentów

Elektromobilność

Młodzi, zdolni, ambitni – tacy są studenci polskich uczelni technicznych. Stowarzyszeni w Kołach Naukowych rozwijają w praktyce wiedzę nabytą podczas wykładów. Ich konstrukcje są na tyle rewolucyjne, że często wyprzedzają powszechnie dostępne technologie. Wielu z nich pracuje nad nowymi rozwiązaniami dla pojazdów elektrycznych. Nabyte przy ich tworzeniu umiejętności z całą pewnością zaowocują w przyszłej pracy młodych inżynierów.

Elektryczna terenówka Politechniki Lubelskiej

Na jednym ładowaniu potrafi przejechać aż 120 km i może się poruszać z maksymalną prędkością 100 km/h. Elektryczny samochód terenowy Politechniki Lubelskiej osiąga wyniki porównywalne do seryjnych produkcji. W prace przy projekcie włączonych było kilkunastu studentów uczelni pod kierownictwem dr inż. Piotra Filipka i mgr inż. Krzysztofa Jahołkowskiego z Wydziału Elektroniki i Informatyki, dr inż. Leszka Gardyńskiego z Wydziału Mechanicznego oraz konstruktorów z firmy Ursus.

Elektryk z Politechniki Lubelskiej został wyposażony w dwa silniki napędzające każdą z osi. Oba posiadają moc w wysokości 20 kW. Postawiono na takie rozwiązanie, ponieważ pozwoliło ono zrezygnować z mechanicznej skrzyni biegów na rzecz mechanizmów różnicowych poszczególnych osi, które zajmują się rozkładaniem mocy. Dzięki temu każda oś jest napędzana niezależnie od siebie, a jedynie w razie potrzeby napęd można przełączyć na konfigurację 4x4.

Jurek – autonomiczny pojazd z Wrocławia

Koło Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Politechniki Wrocławskiej od 2012 r. pracuje nad Pierwszym Polskim Pojazdem Autonomicznym – Jurek. Został on zbudowany na bazie Toyoty Yaris pierwszej generacji, w niespełna rok. Wykonano prace związane z przystosowaniem auta pod względem mechanicznym, jak i informatycznym do samodzielnego poruszania się po zadanej drodze, czy też parkowania bez jakiejkolwiek pomocy człowieka. Pojazd sam rozpoznaje zakręty, steruje kierownicą, dodaje gazu i hamuje. Oprogramowanie stworzone przez studentów umożliwia jazdę auta po danej trasie za pomocą linii wyznaczających ulicę. Na dachu pojazdu zamontowana została kamera za pomocą, której pojazd odczytuje linie i wytycza tor jazdy.

Bo elektromobilność to nie tylko samochód

Kolejną interesującą konstrukcją jest łódź solarna zbudowana przez zespół WUT Solar Boat złożony ze studentów Politechniki Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej. Do zasilania łodzi młodzi konstruktorzy wykorzystali panele słoneczne, które składają się z tysięcy małych ogniw fotowoltaicznych. Światło słoneczne padając na fotoogniwo powoduje emisję elektronów, które wytwarzają prąd elektryczny. Część wygenerowanej w ten sposób energii trafia do akumulatorów, gdzie jest magazynowana. Pozostała część jest przesyłana do silnika elektrycznego, który wprawia w ruch śrubę napędową łodzi. Konstrukcja studentów osiąga prędkość 38 km/h. Wygenerowanie takich osiągów jest możliwe dzięki lekkiemu, wykonanemu z włókna węglowego kadłubowi łodzi.

 

Więcej informacji:

Elektromobilność

Treści publikowane w portalu dostępne są na warunkach określonych w licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0, z wyjątkiem przypadków gdy zastrzeżono inaczej.
ul. Krucza 36/Wspólna 6, 00-522 Warszawa, email: me@me.gov.pl